sobota, 18 maja 2013

Charakterystyka topazu i projekt biżuterii.

Swego czasu dostałem zadanie napisania pracy na temat topazu i wykonanie projektu biżuterii z tymże kamieniem. Było to ładnych parę lat temu i do końca zadowolony z mego dzieła nie jestem, ale co mi tam. Praca nieco nawiązuje do historii biżuterii i wykorzystania w niej kamienia jakim jest topaz. Nie jest to oczywiście całość bo podejrzewam że mało kogo interesuje charakterystyka mineralogiczna i gemmologiczna tego kamyka. Może oprócz paru świrów :)


Wstęp
Topaz to minerał rozpowszechniony w wielu rejonach świata, od wieków ceniony jako kamień szlachetny . Najczęściej barwy żółtej o rozmaitych odcieniach. Dawniej wszystkie kamienie o tym kolorze nazywano topazami, zwłaszcza żółte odmiany kwarcu i szlachetne odmiany oliwinu, czyli chryzolit. Niewielkie domieszki chemiczne sprawiają, że spotkać można też topazy niebieskie, fioletowe, różowe a nawet czerwone. (Maślankiewicz K, 1982r.) Swoją nazwę topaz bierze z greckiego słowa topazos = poszukiwać i łacińskiego topasus. Obie te nazwy wywodzą się ze starszego słowa oznaczającego ogień, co nawiazuje do pomarańczowo złotej barwy i blasku tego kamienia. Istnieje też przypuszczenie, że nazwa ta pochodzi od wyspy Topasios na morzu czerwonym (obecnie Zeberget ), gdzie dawniej znajdowano żółto zielone oliwiny uznawane za topazy. ( Sachanbiński M, 1997r.) Ze względu na walory estetyczne i dużą twardość (8 w skali Mohsa), topaz używany jest często w wyrobach jubilerskich. Odmiany przeźroczyste używane są jako kamienie jubilerskie, natomiast nieprzeźroczyste, pozbawione walorów estetycznych odmiany wykorzystywane są jako materiał ścierny i polerski. Dla kamieni bezbarwnych najczęściej stosuje się szlif diamentowy, natomiast dla odmian barwnych szlif schodkowy. Nie jest to jednak normą i spotkać można kamienie o bardzo fantazyjnych szlifach, niejednokrotnie o bardzo wielu ściankach. W starożytnym Egipcie uznawano topaz za potężny amulet chroniący przed wszelką krzywdą gdyż wierzono, że uzyskał swój blask dzięki dotykowi boga Słońca Ra. Wierzono też, że topaz wpływa pozytywnie na koncentrację myśli, daje siłę wyrazu i oddziaływania na innych, dlatego był chętnie noszony przez trybunów, adwokatów i literatów. Działaniu topazu przypisuje się dobre samopoczucie, spokój wewnętrzny i siłę witalną. Wiedza na temat starożytnych wierzeń związanych z właściwościami tego minerału, była dla autora istotna inspiracją do zaprojektowania, zgodnie z tematem pracy, kompletu biżuterii z topazem.
 Charakterystyka topazu
Minerał ten w czystej postaci jest bezbarwny, ale w przyrodzie dzięki różnym domieszkom chemicznym wstępuje w wielu barwnych odmianach, z których najbardziej cenną pod względem jubilerskim jest żółta z odcieniem różowym, spotykana między innymi w Pakistanie i Brazylii. Często nadaje się takim kamieniom szlif schodkowy lub brylantowy. Spotykane są też kryształy, w których ze względu na liczne domieszki jonów metali przejściowych, widoczne jest zjawisko występowania barwy różowej i niebieskiej. Topaz nie rozpuszcza się w kwasach, natomiast silnie prażony mętnieje. Wykazuje on doskonałą łupliwość równoległą do ścian dwuścianu podstawowego, dlatego jego obróbka wymaga wyjątkowej ostrożności zwłaszcza przy szlifowaniu, kiedy pod wpływem nacisku mechanicznego kamień może popękać, a przy przegrzaniu, na przykład w trakcie lutowania palnikiem, zmienić barwę. (Maślankiewicz K, 1982r.) Z tych samych względów, aby uniknąć uszkodzenia kamienia, nie stosuje się badania twardości topazów. Niekorzystnie też może wpływać na niektóre odmiany światło słoneczne, gdyż barwa i jej intensywność może stopniowo zanikać pod jego wpływem. Właściwości te wykorzystuje się niekiedy do poprawy barwy kamieni o niskiej wartości jako surowiec jubilerski, poprzez nagrzewanie lub naświetlanie promieniowaniem jonizującym. W wyniku takiego działania odmiany żółte zmieniają kolor na różowy, niebieski lub bezbarwny. Metodę ogrzewania stosowano już w starożytnej Grecji, a twórcą współczesnej wersji jest francuski jubiler J. Dumelle, który opracował metodę tzw. ,,kąpieli piaskowej”, polegającej na podgrzewaniu kamieni zanurzonych w piasku do temperatury 400 stopni i pozostawieniu do powolnego stygnięcia. Topazy rozgrzane do temperatury wyższej niż 600 stopni tracą swoją barwę, a najbardziej odpornymi na obróbkę termiczną odmianami, są topazy barwy niebieskiej.
 Topazem szlachetnym nazywamy przezroczyste odmiany tego minerału. Brylantowy szlif dla kamieni bezbarwnych, i schodkowy dla pozostałych kolorów jest najczęściej stosowaną formą obróbki topazów szlachetnych. Przykładem może być topaz o nazwie ,,Braganza’’, znajdujący się w królewskim skarbcu Portugalii o masie 1680 cr., który przez długie lata uchodził za diament. Topazy od diamentów, można jednak łatwo odróżnić za sprawą znacznie słabszego połysku i ,,ognia’’. Ze względu na różnorodność kolorystyczną, liczba kamieni z którymi topaz może być mylony jest bardzo duża. Można go pomylić przez to z innymi kamieniami szlachetnymi i ozdobnymi, takimi jak diament, beryl, chryzoberyl, akwamaryn, turmalin, apatyt czy brazylianit. Dlatego, do określenia czy mamy na pewno do czynienia z topazem, niezbędne jest wykonanie badań przy użyciu aparatury pomiarowej. Badanie twardości pozwala wykluczyć większość podobnych minerałów gdyż tylko korundy i chryzoberyl są twardsze, a jednocześnie mają większy ciężar właściwy. Dla kamieni jubilerskich nie wykonuje się jednak zwykle badań twardości, z uwagi na możliwość uszkodzenia cennych egzemplarzy. Doskonałym sposobem na rozpoznawanie topazu jest badanie gęstości i szeregu właściwości optycznych jakie wykazuje, a także mikroskopowa obserwacja wrostków. Podczas badania refraktrometrem podobne wyniki można otrzymać w przypadku turmalinu lub apatytu ale różnice we właściwościach optycznych wykazywanych przez te minerały, zwłaszcza w badaniu dwójłomności, pozwalają na bezbłędną identyfikację topazu. Odmiany barwne, oprócz brązowych nie posiadają jednoznacznego widma absorpcji i dopiero w podgrzanym kamieniu ujawnia się słabe pasmo, dlatego badania spektroskopowe i luminescencyjne są mało użyteczne. Luminescencja zależy bowiem od składu chemicznego topazu, jego rodzaju i domieszek. Zwykle jest jednak słaba. W promieniach UV kamienie niebieskie i bezbarwne dają świecenie żółtozielone. Naświetlanie promieniowaniem RTG powoduje fluorescencję o barwie zielonawo-białej do fioletowo-niebieskiej. Topazy żółtawobrązowe i różowe w świetle UV świeca na pomarańczowo. Ponadto nieliczne okazy mogą wykazywać świecenie zielonkawobiałe. ( Sobczak N, Sobczak T, 1998r.)
Słynne topazy.
Najsłynniejszym topazem jest topaz o nazwie Braganza, który umieszczony był w siedemnastowiecznej portugalskiej koronie królewskiej. Ten bezbarwny kamień o masie 1680 karatów przez długi czas uważany był za diament. Obecnie znajduje się w skarbcu portugalskim. Największym znanym topazem jest nieprzeźroczysty okaz z Setersdalen w Norwegii o masie 62 Kg. W Brytyjskim Muzeum Historii Naturalnej znajdują się między innymi ciemnoniebieski kryształ o wadze 3,5 kg pochodzący z Brazylii, oraz dwa bezbarwne topazy z Brazylii- 13kg i z Cejlonu- 6 kg. (Maślankiewicz K. 1982r.) Również w Waszyngtonie, w Smithsonian Institute znajduje się duża kolekcja topazów. Muzeum to może się pochwalić największym żółtym topazem na świecie o masie 22 892,5 ct (4,5 kg) i szlifie składającym się ze 172 ścianek. Kamień ten jest krystalicznie czysty i nieskazitelny. Pochodzi on z Brazylii, z okręgu Minais Gerais. Do Smithsonian Institute trafił w 1988 roku (Fot.1).

Fot. 1 Topaz o masie 22 892,5 ct, Smithsonian Institute (http://famousdiamonds.tripod.com/americangoldentopaz.html)
W zbiorach tego muzeum znajduje się też topaz w kształcie kuli o tysiącu fasetek i wadze 12 555 ct (Fot.2) który, oszlifowany został w Idar-Oberstein w Niemczech.
Fot. 2. Topaz o szlifie kulistym widoczny w prawym górnym rogu fotografii. (http://famousdiamonds.tripod.com/americangoldentopaz.html)
Spośród słynnych historycznych topazów należy wspomnieć o kanarkowo-żółtym topazie, który w 1627 roku zastąpił olbrzymi rubin znajdujący się pierwotnie na szczycie Kołpaka Kazańskiego (Fot. 3) – korony Iwana Groźnego przechowywanej na Kremlu. (Fyson N., 1996r.) Duże pomarańczowożółte topazy zdobią również order „Złotego Runa” w diamentowym komplecie króla Augusta II Mocnego (Fot. 4) przechowywanym w galerii Gruene Gewoelbe drezdeńskiego zamku (Menzhausen J., 1975).
Fot. 3. Kołpak Kazański (Fyson N., 1996r.).

Fot. 4. Order „Złotego Runa” z topazami (Menzhausen J., 1975r.).

Tabela 1. Lista topazów oszlifowanych o masie większej niż 1000 ct. (http://jewelry-blog.internetstones.com/famous-gemstones/list-of-famous-faceted-topaz-greater-than-1000-carats-in-weight)
Nazwa
Pochodzenie
waga w ct.
kolor
właściciel
El Dorado
Brazylia
31.000
Żółto-brązowy
Programa Royal Collections
Lua de Maraba
Brazylia(Marabia)
25,2500
szary
Programa Royal Collections
American Golden Topaz
Brazylia
22,892,5
żółty
Smithsonian Institute
Brazilian Princess Topaz
Brazylia
21,005
Jasno-niebieski
Nowy Jork (NMNH)
Golden Topaz Sphere
Brazylia
12,555
Żółto-brązowy
Smithsonian Institute
Topaz Amarelo
Brazylia
9,600
żółty
Programa Royal Collections
Topaz Azuli
Brazylia
8,225
niebieski
Programa Royal Collections
Bez nazwy
Brazylia
7,725
żółty
Smithsonian Institute
Bez nazwy
Brazylia
4,202
bezbarwny
Programa Royal Collections
Bez nazwy
Brazylia
3,273
niebieski
Smithsonian Institute
Bez nazwy
Brazylia
2,915
bezbarwny
Programa Royal Collections
Bez nazwy
Brazylia
1,833
niebieski
Programa Royal Collections
Bez nazwy
Brazylia
1,800
niebieski
Programa Royal Collections
Brazganza Diamond
Brazylia
1,640
bezbarwny
Skarbiec Portugalski
Bez nazwy
Brazylia
1,469
Żółto-zielony
Smithsonia Institute


Nazwy prawdziwych topazów, spotykane w handlu.
Topaz Imperial -nazwa zwyczajowa topazu o barwie sherry. Topaz Peredell – zielonkawy topaz z Rosji .okolice Peredell. Topaz royal – topaz barwy niebieskiej. Topaz safiras – lokalna nazwa jasnoniebieskiego topazu z okolic Minas Gerais ( Brazylia). Topaz syberyjski – ciemnoniebieski topaz, nazwa zwyczajowa. Topaz taurydzki – niebieski topaz naturalny. ( Sobczak N, Sobczak T, 1998r.)
Niepoprawne nazwy handlowe i zwyczajowe.
Topaz bohemski – cytryn, nazwa zwyczajowa. Topaz Colorado – żółty kwarc. Topaz czerwony – czerwony szafir syberyjski. Topaz gwiaździsty – oszlifowany żółty korund, wykazujący efekt asteryzmu. Topaz Hinjosa – żółty kwarc, Hiszpania, okolice Hinojosas del Dique. Topaz hiszpański – jasnożółty cytryn. Topaz indyjski – żółty indyjski szafir. Topaz-kwarc – cytryn lub ogrzewany ametyst. Topaz Madeira – brązowy kwarc z wyspy Madera lub syntetyczny żółtobrązowy szafir. Topaz Nevada – żółtobrązowy obsydian , Nevada (USA). Topaz Paimeira – brązowawy syntetyczny szafir. Topaz Palmira / Topaz Serra – cytryn albo ametyst, termicznie modyfikowana barwa. Topaz pomarańczowy – brązowo żółty kwarc. Topaz saksoński – żółty kwarc. Topaz Salamanca – cytryn. Topaz scientific – różowy syntetyczny szafir. Topaz szkocki – żółtobrązowy kwarc. Topaz urugwajski – żółtobrązowy kwarc. Topaz zadymiony - kwarc zadymiony. Topaz złocisty – żółty kwarc.
( Sobczak N, Sobczak T, 1998r.)


Występowanie topazu.
Topaz to minerał przeobrażonych pneumatolitycznie skał magmowych. Głównie występuje w granitowych żyłach pegmatytowych, gdzie współwystępuje z turmalinem, chryzoberylem, berylem, kwarcem, mikroklinem, albitem, fluorytem i kasyterytem, jak i w żyłach hydrotermalnych, często w złożach cyny. Spotyka się go w niektórych skałach metamorficznych takich jak łupki łyszczykowe i gnejsy, a także ze względu na dużą twardość i odporność, we wtórnych złożach okruchowych. Topazy szlachetne, czyli odmiany przeźroczyste występują w dużych ilościach na terenie Brazylii. Początkowo były znajdowane we wtórnych złożach okruchowych w okolicy Minas Gerais jak i w granitach i pegmatytach gdzie występują wraz z berylami, turmalinami i chryzoberylami. W okręgach Municipo, Arassuahy, Theophilo, Ottoni, Marambaia i Santa Rita wydobywa się odmiany szlachetne, bezbarwne, żółte, pomarańczowe do jasnoniebieskich o masie dochodzącej nawet do kilkuset kilogramów. (Maślankiewicz K. 1982r.) Bezbarwne okazy znajdowane w okręgu Marambaia nazywane są często Pingos d’agoa, a jasnoniebieskie, niekiedy safiras. Niezwykłej urody topazy od dawna wydobywa się w górach Ilmeńskich, gdzie znajdowano bezbarwne i jasnoniebieskie kryształy o masie do kilku kilogramów. W południowej części Uralu i na Uralu środkowym w okolicach wsi Murzinka występują piękne topazy o odcieniach barwy żółtej, zielonej i niebieskiej. Minerał ten występuje też na Syberii (Nerczyńsk) i na północny wschód od Swierdłowska. (Kornilow N, Slodowa J, 1986r.) Występuje w granitach płyty wołyńsko-ukraińskiej, gdzie charakteryzuje się winno-żółtawą barwą, a niektóre okazy są zadymione. Topaz można spotkać w pokładach piasków rzeki Uj. Dobrze wykształcone kryształy znajduje się w kopalniach cyny w Kornwalii i Saksonii, są barwy żółtej lub fioletowo-białej, a lokalnie zwane są pyknitem. Na Cejlonie wydobywa się kamienie bezbarwne natomiast na Madagaskarze żółte i jasnozielone (Sachanbiński M.,1997). Znaczące złoża topazu występują w USA (San Diego, Kalifornia, Thomas Mountains, Utah, Kolorado, Nowa Anglia). W stanie Kolorado razem z fenakitem i amazonitem występują kryształy blado-niebieskie, czerwonawe i winno-żółte. W Meksyku (San Luis Potosi i Guanajuano) skąd pochodzą kryształy brązowe i przezroczyste . Topazy wydobywane są również w południowo zachodniej Afryce, w Republice Południowej Afryki, w Nigerii gdzie spotykane są charakterystyczne, bezbarwne otoczaki w kształcie dzbanuszków. W Zimbabwe (okrąg Miami) występują razem z małymi diamentami w piaskach złotonośnych, natomiast w Nabimi wraz z berylem, turmalinem i fluorytem znajdowane są kryształy niebieskie lub bezbarwne. Na Sri Lance, znane pod nieprawidłową nazwą wodnych szafirów występują między innymi topazy jasnoniebieskie a w Birmie kryształy żółte i niebieskie wysokiej jakości. Poza tym topazy występują też w Republice Malgaskiej, w Indiach, w Pakistanie (różowoczerwone, niebieskie i bezbarwne –razem z kalcytem), w Japonii w formie dobrze wykształconych kryształów ale i otoczaków, natomiast w Australii (Nowa Południowa Walia) spotkać można rzadkie zielone okazy. ( Sobczak N, Sobczak T, 1998r.)

3.1 Występowanie topazu w Polsce.
Na obszarze Polski topaz występuje sporadycznie. Jedynie na Dolnym Śląsku w pneumatolitycznie przeobrażonych kontaktowo granitognejsach izerskich ( Sudety Zachodnie). W pegmatytach granitu strzegomskiego i granitu Karkonoszy znajdowane są pojedyncze kryształy. Pierwsze wzmianki na temat występowania tego minerału pochodzą z roku 1612, kiedy to mistrz Roździeński pisze: ,, Tropazyjus w Sudetach przy większym jeziorze Ryzenberskim (dziś Karkonosze) i w polu szydłowskim (dziś Wojanów, pow. Jeleniogórki) się bierze”. Do 1949 roku kwestionowano występowanie w górach Izerskich większej ilości topazów. Wtedy to w żyle kwarcowo topazowej w Górach Izerskich na wzgórzu Kamień koło Mirska, odkryto ich większe nagromadzenie. Na wzgórzu Wyrwak występuje charakterystyczna dla przeobrażeń pneumatolitycznych skała zwana grejzenem. Skały te występują na obszarze około piętnastu kilometrów. (Janeczek J, Kozłowski K, Żaba J, 1991r.) Jest to skała metamorficzna powstała w procesach metasomatycznych, z przeobrażonych gnejsów i granitów, zbudowana w większości z kwarcu, łyszczyku i topazu ( którego zawartość waha się od 30 do 80%). Skała ta jest barwy białej, a jej niekiedy ciemniejsza barwa związana jest z występowaniem turmalinu. Ziarna topazu z tej lokalizacji osiągają do 1,5 cm, przy czym mają zwykle nieregularne kształty a w skale rozmieszczone są nierównomiernie. Najczęściej są barwy bladożółtej lub zielonkawożółtej, przeźroczyste i dobrze wykształcone kryształy należą do rzadkości. (Sachanbiński M, 1997r.) Jedynie na kontaktach niektórych żyłek kwarcowych znajdowano okazy o długości kilku centymetrów i grubości kilku milimetrów, barwy zielonkawożółtej. Niekiedy spotyka się również grejzeny zbudowane prawie z samego topazu. Surowiec pochodzący z tej lokalizacji nie ma jednak większego znaczenia jako materiał jubilerski, ponieważ topaz występuje w postaci bardzo drobnych popękanych ziaren co ogranicza możliwości jego wykorzystania. Kolejnym miejscem występowania są okolice Szklarskiej Poręby i Strzegom, gdzie w tamtejszych pegmatytach znaleziono niewielkie kryształy (do 1mm). ,, W latach sześćdziesiątych w pegmatytach granitu strzelińskiego we wsi Biały Kościół znaleziono wiele kryształów topazu o wielkości od 1-3mm długości, rzadziej 4 mm''. Okazy te były bezbarwne i wyróżniały się doskonałą przeźroczystością. Podobne kryształy podobnych wymiarów i barwy znajdowano również w piaskach rzecznych w okolicach Kopańca i Starej Kamienicy jak i w piaskach złotonośnych okolic Leśnej. Mimo tego że topaz niewątpliwie występuje na obszarze Polski, to jego znaczenie w porównaniu do innych wystąpień na całym świecie, jest marginalne.
PROJEKT
Wybór minerału jakim jest topaz, do wykonania kompletu biżuterii, zainspirowany był rolą tego kamienia w dawnych wierzeniach. Jego znaczeniem dla starożytnych kultur i cechami jakie mu przypisywano. Używano go jako amuletu, miał pozytywnie wpływać na koncentrację myśli, siłę przekonywania, spokój wewnętrzny a także siły witalne. Dlatego właśnie cieszył się wielką popularnością wśród pisarzy, trybunów, adwokatów jak i przedstawicieli innych profesji w których wyjątkowo sprawny umysł był cecha niezbędną. Ponadto uważano że topaz chroni jego posiadacza przed wszelką krzywdą, na co wpływ miało przypisywanie jego blasku boskiej ingerencji. Tak jak miało to miejsce w Egipcie, gdzie łączono ten kamień z bogiem słońca Ra, natomiast w Rzymie z Jowiszem. Dlatego właśnie projekt biżuterii jaki autor przedstawia w tej pracy, nie jest podyktowany jedynie chęcią stworzenia ozdoby samej w sobie, ale przedmiotu gdzie elementem najważniejszym jest topaz, choć nie koniecznie ze względu na jego walory estetyczne. Biżuteria owa ma spełniać przede wszystkim funkcję amuletu, gdzie najważniejszym elementem jest kamień. Jest to komplet biżuterii męskiej. Wisior wraz z sygnetem. Forma zestawu jest prosta, zdobnictwo można powiedzieć że surowe, jednak według autora projektu taki styl sprawdza się dobrze w biżuterii przeznaczonej dla mężczyzn, a jednocześnie jako swego rodzaju szkatułka oddaje dość trafnie charakter kamienia-amuletu jaki zawiera.
  

Szczęśliwy koniec. Tego projektu nigdy nie wykonałem.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz